Fra Spikkestad til Brakerøya
En liten fotoreportasje fra strekningen Spikkestad – Gullaug – Reistad – Lier – Kjellstad(-Brakerøya) på Drammenbanen, noen få måneder før denne strekningen, omtalt som Europas mest trafikkerte strekning med enkeltspor, ble nedlagt. Her gikk siste rutegående tog 2. juni 1973. Lieråsen tunnel overtok trafikken dagen etter. Reisende som hadde vært vant til å ta toget fra Gullaug, Reistad, Lier og Kjellstad, hadde ikke lenger togtilbud.
I dagene og ukene før nedleggelsen ble det foretatt flere fotoekspedisjoner langs «gamlelinjen» - som da fremdeles var i ordinær drift. (409)
Ulf Berntsen
Ulf Berntsen (1945-2020) var sentral i arbeidet med å stifte Norsk Jernbaneklubb (NJK) i 1969 og var NJKs første formann. Etableringen av NJK falt sammen med en omfattende modernisering av lokomotiver og vogner på jernbanen i Norge. Spesielt utfasingen av damplokomotiver skapte stort engasjement blant entusiaster, med et ønske om å bevare noen damplokomotiver, helst driftsklare. Etter hvert innså man at det også måtte etableres innendørs lagringsplass for materiellet og en banestrekning å kjøre veterantog på. Ulf Berntsen var sentral i dette arbeidet i mange år. Men fremfor alt var han interessert i å reise, gjerne litt utenfor allfarvei. Tidlig tok han med seg kamera rundt omkring i Norge og festet hverdagsglimt og øyeblikksbilder til filmen. Gamle busser, sporvogner, industrijernbaner, lokalrutebåter og lokalsamfunn slik de så ut på 60- og -70-tallet – alt var mål for reisene hans som gjerne foregikk på sykkel. Han etterlot seg en omfattende, velordnet og godt beskrevet fotosamling, ofte knyttet til levende og humoristiske skildringer, her gjengitt i en lett redigert versjon. Fotosamlingen eies av Norsk jernbanemuseum.