100
Sjøsetting av tømmerslepebåten «MS Storsjø» på innsjøen den var oppkalt etter i Rendalen i Hedmark. Fotografiet er tatt våren 1984, som var den siste fløtingssesongen i denne delen av Glommavassdraget. I vintersesongen lå båten i opplag på en slipp ved den såkalte «Dampbåtvika» på østsida av Storsjøens nordende. Her var det lagt en skinnegang på tresviller i en slak skråning ned mot sjøen og et stykke videre under vannflata (til venstre i dette bildet). På denne skinnegangen gikk det ei vogn med jernbanehjul. Vogna var forankret i en kraftig vaier med forbindelse til en vinsj et stykke oppe på land. Ved hjelp av denne vinsjen kunne vogna, med båten som last, kjøres kontrollert ned mot sjøen eller opp igjen på tørt land. Til høyre i forgrunnen lå det en del værslitt lensetømmer. Direksjonen (styret) for Christiania Tømmerdirektion (Glomma fellesfløtingsforening) vedtok i 1911 å gå til anskaffelse av en dampslepebåt som kunne brukes til å trekke tømmer i bommer over den lange og djupe Storsjøen. Her hadde det vært vanskelig å få fløtt fram virket i løpet av en sesong, noe som innebar verdiforringelse av tømmeret. Det nye fartøyet ble kontrahert fra Glommens mek. Verksted i Fredrikstad. I mangel av farbar vannveg mellom verftet og sjøen der båten skulle brukes ble komponentene fraktet med tog til Koppang. Derfra ble de trukket på sleder over til Burua i Ytre Rendalen, hvor komponentene ble klinket sammen. Båten ble satt i drift våren 1912 og gikk som tømmersleper i Rendalen fram til 1984. Mer informasjon om denne slepebåten og det transportsystemet den inngikk i finnes under fanen «Opplysninger».
Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo